De preventiemedewerker en strijdige doelstellingen
Als preventiemedewerker ben je vanzelfsprekend gericht op goede arbeidsomstandigheden. Veiligheid staat hoog in je vaandel en je gaat ervoor!
Maar dan komt de seizoensdrukte en moet alles wijken voor de productie. En dan blijkt:
risicovolle machines worden niet meer onderhouden en gekeurd;
- nieuwe tijdelijke chauffeurs van intern transport ontvangen geen instructies meer, daar is het nu even echt te druk voor;
- vluchtwegen worden volgezet met opslag, want elke vierkante meter is nu even noodzakelijk;
- gevaarlijke stoffen worden in bulk besteld en midden in het gangpad neergezet, want het het handig als we een beetje voorraad hebben en niet telkens hoeven te bestellen;
- ofwel, het management vindt dat alles moet wijken voor de wensen van de klant…
Herkenbaar? Daar sta je dan met je goede bedoelingen, hoe moet je hiermee omgaan?
In normale omstandigheden heeft het management een goed oog voor veiligheid, maar bij deze grote drukte moet alles wijken. Dit is een typisch voorbeeld van strijdige doelstellingen van het management. Niet veiligheid staat voorop, maar de klant. Het is wachten op een ernstig ongeval.
Aansprakelijkheid
En dan gebeurt er daadwerkelijk iets – een meldingsplichtig ongeval. Als preventiemedewerker (of adviseur) kun je zeggen het management verantwoordelijk en dus aansprakelijk, dat is correct. Het management zal zeker voor de rechter komen. Echter, het is mogelijk dat je je als preventiemedewerker ook ter verantwoording wordt geroepen, en misschien zelfs aansprakelijk bent. Je hebt wellicht verzuimd levensgevaarlijke situaties niet te melden en daarmee onvoldoende gedaan om het ongeval te voorkomen.
Wat zou jij doen?
Wij zijn er benieuwd naar waar jij in de bovenstaande situatie voor zou kiezen? Hoe pak jij het als Preventiemedewerker aan als je het gevoel hebt dat het management verkeerd omgat met arbo en veiligheid? Op basis van jullie antwoorden zullen wij een nieuw blog schrijven.